zaterdag 6 september 2008

knooppuntarme steden

'Je kan de volledige provincie sinds deze zomer verkennen door van knooppunt naar knooppunt te fietsen. Alle toeristische regio's zijn uitgerust met een fietsnetwerk met knooppunten. En Gent is de ideale uitvalsbasis om al dat moois te ontdekken.

Zo groeide het idee om een extra knooppuntkaart te maken met Gent als middelpunt. De kaart toont je alle knooppunten in en om Gent. Zo fiets je vanuit het historische centrum van de stad via de knooppunten makkelijk naar het recreatiedomein Puyenbroeck in het Waasland of naar het kasteel Ooidonk in de Leiestreek of naar de Lembeekse bossen in het Meetjesland. Je geniet zowel van de prachtige kunststad Gent als van de groene regio's in Oost-Vlaanderen. Een ideale combinatie als je het ons vraagt, extra fietsplezier gegarandeerd!'


Dat lees ik bij Toerisme Oost-Vlaanderen (tov). Tof van hen, dat wel, maar ik heb die kaart al enkele maanden terug in de Zone 09 gevonden. En wat blijkt: net in Gent zelf zijn er nauwelijks knooppunten. En uit mijn fietstochtjes (deze week nog in de Vlaamse Ardennen) is me al opgevallen dat dit voor meer (alle?) steden het geval is.


Even nakijken op de geweldige knooppuntenplanner van fietsnet dus. Gent: klopt!, Oudenaarde: klopt!, Zottegem: klopt!


Hmm, zou dat enkel bij de routes in Oost-Vlaanderen zijn? Ik krijg meteen zo'n beeld van één iemand die waarschijnlijk wel per provincie voor aangesteld is . En dat moet in mijn gedachten den wel een 'romantische' ouwe pé zijn die enkel iets ziet in plattelandsbaantjes, en natuurlijk spontaan het schijt krijgt van alles wat op een stad gelijkt.


Even checken in andere provincies dus: Stad Antwerpen: check!, Roeselare en Kortrijk: wokvadadde! , Mechelen: chèck!, Leuven: ook al niet! Brugge? Hm toch wel een beetje, maar ook daar blijft het echte centrum buiten schot.


Het lijkt dus systematisch dat er in de steden nauwelijks fietsknooppunten geplaatst worden. Voor een stuk kan ik daar inkomen. Fietsen is minder rustig in de drukte van de stad, waar je niet enkel moet rekening houden met kamikazewagens die plots van achter de maïs opdoemen. Maar toch lijkt me dit ook potentieel te hebben. Veel hoekjes van de stad zul je te voet nu éénmaal zelden doen, maar zijn toch echt eens de moeite: om Gent te nemen: Prinsenhof, Lievekaai, en waarom ook niet het Miljoenenkwartier of de begijnhoven, en de stedelijke parken, of een natuurgebied zoals Bourgoyen. Niets ervan wordt ontsloten via de fietsknooppunten. Jammer toch?


Maar anderzijds: zo blijven het plekskes die ik in alle rust kan frequenteren. Vergeet die stedelijke knooppunten toch maar!

4 opmerkingen:

Linn zei

Ola, jij bent precies al een even grote knooppuntenzot als mijn ouders. :-p

Jan zei

Knooppuntenzot is wel een groot woord, Linntje. Ik ga wel graag fietsen. Ik vind die knooppunten daarvoor een prachtig gegeven, maar slaag er telkens in verschillende bordjes te missen. Telkens is dat dan weer op goed geluk, op oriëntatie en met de gebrekkige knooppuntenkaarten de weg verderzetten. Het leuke: zo kom je op de leukste plekjes.

Your Daniel zei

Ik ga akkoord met je laatste alinea: Laat ons de leuke plekjes in de stad maar voor onszelf houden ;-)
Wat Bourgoyen betreft: Daar mag officieel niet gefietst worden. Ik doe het soms toch en andere mensen ook, maar het verklaart waarschijnlijk waarom er geen knooppuntroutes passeren.

Linn zei

Ik zal je geen zot meer noemen. ;-)

Ik ben trouwens nog nooit in de Bourgoyen geweest. Erg, eigenlijk.