woensdag 14 mei 2008

De grote nieuwsshow - Aaarghhhhh!

Nadat we tien minuten geleuter mochten aanhoren over één of andere miljonaire die stopt met tegen een balletje te slaan – is het geen tijd om uit te wijken naar Monaca of een andere belastingsparadijs voor rijke luizen? - begon men over de problemen door het brandje in een kastje in Brussel-Noord. Nu ... ik had geluk gehad dat ik vandaag net vroeg vertrok, en daardoor enkel het begin van de problemen, voordat de stations volledig volliepen kon vertrekken, en daardoor slechts een beperkte vertraging had, dus - mijn punt is - dat nieuws was ook niet meer interessant. De helft van het nieuws gepasseerd, maar nog niets gezegd.

Dan de mening van de Raad van Europa: iets waar je wel eens een boompje kunt over opzetten. Lokale autonomie wordt er kennelijk als fundamenteel gezien. En ... ik zie daar wel graten in. Momenteel hebben onze Vlaamse gemeenten een nog behoorlijk strenge voogdij waarbij ze massa's informatie moeten doorsturen naar één van de vele afdelingen van ons aller Vlaamsche overheid, waar collega's die beslissingen dan nakijken en stockeren, en de rekeningen napluizen op mogelijke slordigheden.

Zinvol? Ik kan me inbeelden dat dit nuttig was toen de een doorsnee gemeente slechts letterlijk twee man en een figuurlijke paardenkop in dienst had (secretaris, ontvanger, en iemand voor de 'simpele' administratie), maar in deze tijden van behoorlijk uitgebouwde lokale administraties lijkt me dit nog weinig zinvol.

Mij lijkt me dat heel veel van dit werk beter gewoon afgeschaft wordt. De burger zal er niet slechter van worden, dan van wat deze rompslomp nu al kost. En dan moet er maar voldoende inkijkrecht komen voor de lokale oppositie. En het natellen van die rekeningen? Je zou het me niet toegeven, maar hier zou ik pleiten voor privatisering. Laat alles om de x jaren grondig nakijken door externe consultancy. Die mannen zijn daar goed in. En om de y jaren krijg je een frisse blik van een nieuwe consultant, in plaats van de blik van een ambtenaar die er al lang op uitgekeken is. En ja, verplicht tegelijk de publicatie van die rapporten op de gemeentelijke website!

En wat zegde de afgevaardigden van de Raad van Europa nog? Directe verkiezing van burgemeesters? Verschrikkelijk dom! Wie heeft er zin in cohabition-toestanden. Zo maak je politici vleugellam, die moeten onder elkaar échte akkoorden kunnen sluiten. Daarvoor betalen we ze: om vooruit te zien, verder te kijken dan de waan van de dag, en goede akkoorden te smeden.

Ochja, en de rest van het nieuws. Nog wat relevant buitenlands rampennieuws, en voor de rest koude pap. Misschien binnenkort eens een boompje opzetten over de ergerlijke 'kwaliteit' van onze journaals ... Kerntaken, weet je wel?

Geen opmerkingen: