donderdag 12 juni 2008

Islam voor ongelovigen

Mijn ma heeft thuis de boeken met de vertellingen van 1001 nacht in de boekenkast staan. Met het plastiek er nog rond. 'Die boeken zijn iets voor als ze op pensioen is', heet het dan.

Ikzelf las de voorbije avonden 'Islam voor ongelovigen' van Lucas Catherine. In dat boek gaat het onder meer over de verhalen van 1001 nacht, over de erotische literatuur uit Islam-samenlevingen, en uiteraard ook over het verhaal van Mohammed. In dat laatste haalt hij heel wat straffe details aan. Ik vraag me af van waar hij die haalt, maar die zullen wellicht wel niet uit de lucht gevallen zijn. Het verschil tussen sjiïsme en soenitisme is me eindelijk erg duidelijk, en ik krijg zelfs zicht op de vele varianten in het sjiïsme. Straf. Ook het soefisme is me veel duidelijker geworden. En het jodendom blijkt voor de komst van de islam sterk verspreid geweest te zijn in Arabië.

Catherine brengt het verhaal volledig van start tot vandaag, en veel breder dan enkel de islam. Hij doet dat op een bezadigde toon die je tegenwoordig veel te weinig leest over de islamsamenleving, met oog voor veelzeggende details. Ik zou er veel over kunnen zeggen, maar beperk me tot een aantal nietszeggende woordgroepen. Dat prikkelt meer!

  • Jihad ter zee en op zijn hollands
  • Hasjiesjmoordenaars
  • Kamelenbelasting
  • Anticonceptie was er normaal
  • Gemuteerde barbaren
  • Darb Al Naft
  • Van volksdans tot striptease
  • Uncle Islam
  • Parels in de buik van dikke vrouwen
Voilà, genoeg om je nieuwsgierig te maken?

Nog even dit. Vooraf had ik mijn vooroordelen bij het boek, en er absoluut geen goed gedacht van. Het boek heeft me echter heel aangenaam verrast. Een échte aanrader dus!

Geen opmerkingen: