zondag 17 juni 2007

MSK

"De ruime periode rond 1870 - 1940 blijft toch een ongemeen boeiende periode." Die bedenking maakte ik me toen ik daarnet rondliep in het pas heropende - en nog niet afgewerkte - MSK. Ook op het vlak van kunsten is dat zo. Terwijl oudere kunstwerken me vaak koud noch warm maken, is dit een periode met tal van fantastische nieuwe ontwikkelingen.

De buitengewoon lage toegangsprijs van 0 euro voor Gentenaars was de aanleiding om het museum eens op te zoeken. En ik kreeg zeker waar voor mijn geld. Bovendien werd me duidelijk dat ik weer eens meer dergelijke museau moet opzoeken. Het vak kunstgeschiedenis in eerste had immers de interesse vakkundig gesmoord. Het uit het hoofd leren van de prentjes van allerhande kunstwerken en de idiotie van de betreffende prof fnuikten de interesse meer dan ik me toen kon voorstellen.
Maar na vandaag is er terug de intentie om hier weer met meer aandacht aan te besteden. Dit werd onmiddelijk hard gemaakt. Aan de overkant wachte het fantastische SMAK als geestverruimend middel.

Geen opmerkingen: