woensdag 29 oktober 2008

Welkom aan iedereen die het Duits karakter van onze gemeente eerbiedigt

Vandaag een enveloppe zien liggen met de opmerking 'Welkom aan iedereen die het Vlaams karakter van onze gemeente eerbiedigt.'

Vreemd om zo'n boodschap standaard op uw enveloppes af te drukken. Zeker als dat enveloppes zijn met daarnaast het logo van een gemeentebestuur, in dit geval Merchtem.

Naast de tegenstrijdige boodschap 'welkom, MAAR ...', vind ik het vreemd dat iemand er op komt om zo'n boodschap naast het eigen logo te voegen. Meestal zie je daar in het bedrijfsleven een slogan, of bij een gemeentebestuur bijvoorbeeld een toeristische boodschap. Maar dit begrijp ik niet.

De vraag die meteen in mij opkomt: wij bedenkt dit in godsnaam? Zie je het al voor u: 'Waarde collega's, ik heb een idee' ... De hele vergadering aan het lachen denk je dan toch. En als iemand het al in zijn ronde kop haalt, hoe kan je er dan bij dat de rest hem daarin volgen.

En ik heb het nog niet over de wereldvisie die eruit spreekt. Alleen al: waarom een negatieve boodschap bij uw logo zetten? Wer-vend! Wat een signaal trouwens naar iemand die gewoon eens bij de gemeente op bezoek gaat? On est vraiment gentil, ici! Of naar een nieuwkomer die volop probeert te taal te leren. 'Laten we even oefenen: oeel-kom an ie-der-eun die het ... '

En wat is dat in godsnaam? 'Het Vlaams karakter van de gemeente respecteren'? 'Vloms' zeggen in plaats van 'Vlaams'? Niet meer klappen over 'me vélo' maar over 'mijn fiets'? Niet meer over 'assimileren', maar over 'alleman 't zelfde'? Niet meer over 'weg', maar over 'raus'?


Tarara!

2 opmerkingen:

freaq zei

't is vooral het geen ze niét zeggen dat van tal is hé, meer bepaald wie er niét welkom is... Maar om tussen de regels te lezen moet ge soms al goed 'Vlaams' kunnen en misschien is dat voor die onwetende Franstaligen dan al weer een extra hindernis ;-)

Jan zei

Hehe, of het kan natuurlijk een manier zijn in de nationale pers te komen, zoals sommige Franstalige kranten hier zo graag op focussen.

Maar bon, dat blijkt hen dan toch niet gelukt te zijn, want ik heb er nog nergens iets over gelezen.

Die journalisten,toch niet zo gemakkelijk naar je hand te zetten. ;-)

Jan