maandag 28 mei 2007

straetekermesse

Het was een lang verblijf in Kortemark, dees weekend. Ik logeerde met name extra lang in k-town daar het dit weekend sinksenfeesten (a.k.a. Handzamestraatkermis) waren. Mijn vader is er immers lid van 't comité, en mijn ma is er cafébazin. Genoeg gelegenheden waarbij ik verwacht werd een handje uit te steken dus.

Het spel begon zaterdag met, hoe kan het ook anders, wielerwedstrijden. De interessantste daarbij is een kampioenschap voor lokale wielertoeristen. Dat zijn mensen die je kent, en het brengt te minste volk op de been. Bij de andere wedstrijden was er stukken minder volk, wat voor mij vooral een gelegenheid was om pinten te pakken.

Wijkkermissen hebben natuurlijk vooral een groot pintenpak- en braadworstgehalte. Ook in dit geval was het niet anders. Verder had het programma vooral heel wat traditioneel vermaak: boogschieten (2 maal, eens liggende en eens staande wip), wielerwedstijd, wielertoeristenrit, vinkenzetten, biljartkampioenschap, ... Kortom: weinig dat me kan boeien.

Wel opvallend: streekbieren doen het goed. Zelden zo veel hapkin zien drinken als dees weekend. Hapkin, dat volgens de site nog steeds in Kortemark gebrouwen wordt, hoewel het in realiteit in het verre Limburgse Alken gebeurt!

Bon, op naar een volgend weekend.

Geen opmerkingen: