maandag 17 september 2007

Boemel

Vrijdagmorgen, iets voor achten: ‘de piekuurtrein naar Schaarbeek heeft een vertraging van vermoedelijk 15 minuten’. Oef, nog wat extra tijd om wakker te worden. Ik had het nodig die morgen. Enkele minuten later komt de trein naar Kortrijk aan, die ons via Sint-Pieters ook naar Brussel-Noord kan brengen. Ik kijk naar mijn collega, zouden we deze nemen? Bij beiden overheerst de ochtendluiheid.

* * *

Vrijdagmorgen. Iets later, op de vertraagde piekuurtrein naar Schaarbeek: ‘Door technische problemen zal deze trein een extra vertraging oplopen van vermoedelijk onbepaalde duur’. De ene monkelt, ik onder anderen vind het een grappige omschrijving, leg de krant opzij en begin een babbelke te doen. Onbepaalde duur blijkt kort. Bijna onverwijld rijdt de trein verder.

* * *

Vrijdagmorgen, rond negen uur, met vertraging, ter hoogte van de spoorwegbundels van Vorst. ‘Wegens technische problemen is deze trein beperkt tot Brussel-Zuid. Gelieve ons hiervoor te verontschuldigen.

* * *

Vrijdagmorgen, iets later op een stadstreintje tussen Zuid en Noord. Mijn collega doorbladert het Nieuwsblad, gevonden op het stadsboemeltje. Interview met de vader van de aanvallers VAN Simon Wijfels (feiten vlakbij waar ik vroeger op kot zat). Ik lees zijdelings mee. Herinner me ongeveer zelfde interview in zusterkrant de Standaard. Blader het open, vergelijk de versies van hetzelfde interview. Schoon om te zien. Langere tekst van Nieuwsblad ingekort, jij wordt u, hier en daar simpel woord vervangen door statischer klinkend woord. De Standaard, niet toevallig de standaard?

* * *

Vrijdagmorgen, nog iets later. Zelfde stadstreintje. Reclame in de krant. “Jaag op uw vrouw in de echte Ardennen” (€ 22)
- Dat is het wel
- Naar de Ardennen om op je eigen vrouw te jagen?
- Tja
- Was het dan nog om op een andere te jagen!
- Dat doe ik hier al

Ja, taratataat!

Geen opmerkingen: