donderdag 15 november 2007

vloeken

De "wetenschaps"-katern van De Standaard - 'niet toevallig De Standaard'? - heeft het vandaag over het hedendaags vloek- en verwijtgedrag.

Ik heb in elk geval het gevoel dat de conclusies niet direct bij mijn vloekgedrag aansluiten. Mijn vloekgedrag is net aangegroeid met uitspraken zoals:

  • Ko je me a muile tege de dampuurt plekke, ge go nog twie wieke broin ziep kunne schijten !
  • Go mor al ne pot mayonaise koepen want kgon ou moale in frieten sloagen !
  • Past moar op of ik goan ou me ou muile tegen de dampuurt plakken zé en me mijnen broemer over ou muile patineren !

Soit, ongetwijfeld kennen jullie nog meer streekeigen gevloek, zoals in m'n moederdialect:

  • Kgo jen e kji e topère op je muule heevn !
  • Kgo jen traope eki schoendre maokn !
  • 't is lanhe heleedn dak nog zukke zwienepaot en vastehe'èd !

Jullie weten er nog veel meer? West-Vlaams, Gents, Leuvens, whatevers?

2 opmerkingen:

Unknown zei

Fleus gé'kou nen trok in oue plong général da'ge tot mee de gentse fieste giene struum nie mer hèt

Unknown zei

er zit een fout in de eerste zin, het moet zijn:

Kgoa ui ne kier mé ui mouile tiege de dampuurte plakke dade nog drei wieke brouine ziep schoat.

toch bedankt voor het proberen, de Gentse cultuur mag niet vergaan.