woensdag 21 november 2007

Pol en gesch

Wie de linkerkolom in de gaten houdt - wie? - verwachte het waarschijnlijk al. Op korte tijd heb ik het boek 'politiek en democratie' van Els Witte achter de kiezen. Ik had het boek destijds deels nodig tijdens mijn studies (geschiedenis), en vond het toen al een sterk boek.

Nu heb ik het dus even van voor tot achter gelezen. En het blijft: een groot deel van het boek is sterk. Al valt daar waar het boek minder uitgewerkt is (bvb de gerechtelijke wereld) die beperkingen, maar ook de ideologische achtergrond van mevrouw Witte op.

Maar die Witte, die blijft toch een monument in 's lands historiografie.
Het grote voordeel van het boek is dat het tegelijk volop over het muurtje kijkt (naar de politieke wetenschappen en de sociologie, en dat het over de landsgrenzen kijkt, ...) en toch synthetiseerd en een referentiewerk is in Vlaanderen.

Maar wat tegelijk heel sterk opvalt: het is vooral een - beperkend - handboek voor haar studenten.

Niettemin: een aanrader.
Maar toch: ik vrees dat het nauwelijks nog verkrijgbaar is. Wanneer ik onderstaande cover zocht op google, kwam ik vooral dees blog tegen. Dat spreekt ... voor zich.




Ach ja, juust. Wie de linkerkant in de gaten houdt, kan zien dat er daarnet onderaan opnieuw drie boeken in het te lezen lijstje bijkwamen.

Geen opmerkingen: