vrijdag 18 januari 2008

neuzeneuze

Voor wie me enigzins kent, is het geen nieuws. Ik heb meer dan geregeld last van kortademigheid, een volledige verstopte neus waar geen greintje lucht door kan en barstende koppijn rond neus, oren en voorhoofd. Wat wel nieuw is: ik weet tegenwoordig de oorzaak. Dezelfde symptomen in het kwadraat + koortsaanval van nu een maand terug, hebben me dit verder doen uitzoeken. En vanavond gaf de neus-, keel-, oorarts uitsluitsel. Overgevoelig neusslijmvlies is de oorzaak.

Voor het minste (temperatuurs- en vochtigheidswijzigingen, drukinkt, kopieerapparaten, rook, stof, ... noem maar op - dit alles zijn oorzaken) zwelt dat vlies gigantisch op. Daardoor raakt mijn neus volledig verstopt, de neus loopt vol en de druk op., de neusafvoer gebeurt langs de keel, door de druk ontstaat barstende koppijn.

De symptomen kende ik al, maar nu wordt het een samenhangend plaatje met een gekende oorzaak. Wat er mee doen? Elke dag, heel het jaar specifieke neusspray om de gevoeligheid te onderdrukken. En als ik onheil vermoed: pillen.

Apothekers, prijs u alvast gelukkig. En ik, hoop dat daarmee al die symptomen uit mijn dagelijkse sleur verdwijnen. Dan ga ik gouden tijden tegemoet. Duimen!

En nu ... wil ik er vooral meer over te weten komen. Googlen levert me nog weinig info op.

Geen opmerkingen: