maandag 26 maart 2007

wallerstein

Daarnet voor de eerste keer dit jaar buiten gegeten. Een verademing!


Doch dit geheel terzijde. Gisteren heb ik het boekje 'wereldsysteemanalyse' van Wallerstein gelezen, een klein volume de kern van zijn visie op het kapitalisme erin vervat. Vreemd is dat ik dit boek destijds tijdens mijn opleiding geschiedenis moest lezen, maar niet gelezen heb omdat het niet meer in de handel was. Nu enkele jaren las ik het toch.

Wallersteins visie is een verfrissende visie op het kapitalisme (en in dit boekje wordt het eenvoudig uitgelegd), maar her en der werd het al gefalsifieerd (bvb door de overschatting van de koloniale handel).
Toch is het - was het - een verleidelijke visie op sociale wetenschap, geschiedenis, en politiek. Eén ding is zeker: ik ben niet van plan zijn drieledig magnus opus te lezen, hoewel dit boekje me wel smaakte. Het zet aan tot denken - da's het voordeel van zo'n werk - maar niet tot (blind) geloven.
In elk geval biedt de wereldsysteemanalyse interessante punten aan voor onderzoek.

Geen opmerkingen: