woensdag 7 maart 2007

instapdag - vertraging

Gisteren, zes maanden nadat ik bij de Vlaamse overheid binnenstapte, was de tijd gekomen om toch maar eens naar de instapdag te gaan. Tijdens mijn vorige tijdelijke job, zes maanden die er vijf werden, vond ik mijn tijd bij de Vlaamse te kort om er aan deel te nemen.
Aangezien ik uiteindelijk bij de Vlaamse bleef, viel dat argument weg en moest ik wel eens gaan. Gisteren instapdag dus.
De dag begon goed. De trein naar Gent-Sint-Pieters had tien minuten vertraging. Maar geen nood, die van Sint-Pieters richting Brussel had meer dan een half uur vertraging, dus mijn aansluiting was ik niet kwijt! Het weer was bovendien goed: kil, winderig en nat. Waarom hebben treinen nooit vertraging als je mooi op een bankje in de zon kunt zitten wachten op de vertraagde trein? Neen, altijd als 't rotweer is.
De voorlaatste dag van 2005 was daar het toppunt in, al kon de nmbs daar wel erg weinig aan doen. Een centimeterdikke ijzellaag bedekte toen de bovenleiding. Resultaat: 3,5 u vertraging terwijl ik die avond absoluut in Kortemark moest zijn. Rond 23.30 vertrok uiteindelijk de trein. De drankautomaten waren al lang leeggezopen (eerst warme dranken en pinten, daarna cola's en consoorten). Uitgerekend wanneer de trein zou vertrekken riep een ijverige NMBS-omroeper om dat er net vanaf dan gratis warme drank was. Toen toch maar voor de koude trein gekozen.

Maar soit, terug naar gisteren. Met de nodige vertraging in Brussel, op hetzelfde moment als een ambetantenaar uit de goedkoopste boekskes, die dan ook nog dacht dat hij grappig was. De dag ging even mooi verder als hij begonnen was. Zeker toen dezelde zeiker dacht 'mij in't gat te kunnen steken' voor wat zijn taak zou zijn (stomweg een briefke aflezen, maar toch). Mooi niet!
Soit veel blabla later - en des te meer blabla als je al een zestal maanden in 'dit huis' rondloopt - later was het spul gedaan.
Een kwartier vertraging, terwijl ik eigenlijk stipt na het einde al op een vergadering hoorde te zijn. Snel dus een aantal broodjes meegenomen vanop de broodjestafel na de instapdag. Daarmee naar de vergadering gewandeld en daar aan het eigenlijke werk begonnen.

En ja hoor, 's avonds bij het naar huis gaan, weer regen. Gelukkig minder wind, en maar vijf minuutjes vertraging.
Alles komt goed, ... buiten de aanhoudende koppijn vandaag en mijn liefste die ziek aan het worden is.

Geen opmerkingen: