zaterdag 10 februari 2007

Getver!

'Oef', zullen maandagochtend velen gedacht hebben, 'het is niet gesneeuwd'. Maar dat was buiten de waard gerekend: bij de effectieve start van de spits begon het duchtig te sneeuwen. Ondergetekende had daar gelukkig geen last van. De sneeuwbui luidde het begin in van zijn al langer vastgelegd lang weekend. En dat kon ik met veel plezier en leedvermaak inzetten met een 'verfrissende' winterse wandeling.

Tijd voor wat onderkoelde foto's van bij de deur, zodat ik mijn belofte om nu en dan iets te posten over leven bij de Dampoort, in S-A.

Het groot Begijnhof (op begot, vijf minuutjes van mijn deur. Gebouwd door kwezels die niet thuishoorden onder het vroeg-liberale stadsbestuur. Rustig, zoals elk begijnhof, maar groter, en met veel lege ruimte. Ideaal om even tot rust te komen.
Parken in de sneeuw, altijd een suc6! Enerzijds de Rozebroeken, die omgevormd worden tot het Sint-Baafskouterpark (komt er ooit wel). En daarnaast, flits!, het park achter de flikken en het dienstencentrum.




















Het Campo santo, getver, niet in de prijzen (zoals te verwachten), maar wel in de sneeuw. De rijken liggen er ongetwijfeld te bibberen in hun praalgraven (nog enkele die zullen instorten ;-) ). het resultaat is in elk geval beeldig.
En de oorlogsslachtoffers, die liggen in het beste geval te bibberen in een kerkhof. In het slechtste geval rotten ze verder in de modder, ter meerdere glorie van een 'vaderland' dat zijn zonen de ellende instuurde.




















Op zaterdag is er hier boerenmarkt (enkele huizen van mijn deur!).


En over groenten en fruit gesproken: de Turken stallen hun fruit, zoals immer, buiten uit. Nevermind, want ik koop mijn fruit er altijd binnen in de winkel. Het lijkt me trouwens een gruwelijk weinig efficiënte manier van bewaren. Zowat elke avond zie je ze er rot fruit uit verwijderen, maar de prijzen, verhip , die blijven er goedkoop!


Getver, zelfs een mottige omgeving als de Dampoort ziet er goed uit in de sneeuw. Bovendien, opmerkelijk, zelfs bij dit weer is er van de voorspelde maandenlange drukte aan de Dampoort totaal geen sprake. Schoon, dadde!






















Eigen straat niet vergeten, natuurlijk. En ... getver ... zelfs mijn nog aan te leggen tuintje ziet er doenbaar uit in de sneeuw! Maak dat mee (jammer dat de sneeuw 's middags al week).




















Getver, het winkelcentrum aan de Dendermondsesteenweg, achter een esthetisch verantwoorde passerende besneeuwde goederentrein. Te mijden, als je niet weer aan eigen huis wil werken (sorry schat, vandaag niet!)


Getver, tijd om er vandoor te gaan. Er zijn er die op me wachten!

Geen opmerkingen: