zondag 9 maart 2008

Studio Pretzel

Een kameraad uit het middelbaar droeg een t-shirt van Stubru. Zo zijn er wel meer zul je ongetwijfeld denken. Dat klopt. En toch vond ik het een bijzonder toffe t-shirt, en dat omdat hij vol stond met varianten op Studio Brussel waaronder Studio Pretzel. Zeker met het vorige logo kon men kennelijk weinig verkeerd doen.

Dezer dagen bestaat de zender vijfentwintig jaar, en da's iets waarover we duidelijk met zijn allen aan het bloggen slaan. Ik zal het proberen kort te houden, want ik kan me sterk aansluiten bij het overzicht dat Freaq geeft. Een overzicht dat doet terugdenken aan de levensfase waarin de zender belangrijk weinig verkeerd kon doen voor mij en veel leeftijdsgenoten: de zondag begon met de 'Afrekening' en soms zelfs nog wat 'Was het nu 70 of 80?', op woensdag zorgde 'Hallo Hautekiet' er voor dat alles goed was om nog wat op mijn kamer te kunnen blijven prutsen, het cassetterecordertje stond klaar voor Metalopolis en tijdens de afrekening, ... Voor velen ongetwijfeld herkenbare verhalen.

En bij sommigen lijkt die periode stilaan geïdealiseerd: alsof alles toen zo goed was, en metalopolis de norm was doorheen heel de week. Tuurlijk niet dat, ze speelden toen ook heel wat mottige muziek en zeker niet minder dan nu. Dat viel me in elk geval op toen ik enkele maanden grote kuis hield in mijn cassettes die ik nog liggen had. Tegelijk: het was best wel grappig om gasten en meiden als Akkermans, Duchauchoit, Desplenter, ... nog eens te horen in hun programma's van destijds. Het spijt me nu al dat ik die cassettes weggegooid heb ...

Ik luister tegenwoordig veel minder naar de radio. Eigenlijk is dit vooral sinds ik een appartement deel met mijn schat. De tv kwam toen terug binnen, en radio schijnt dan snel te storen. Maar soit, hoewel ik veel minder radio luister heb ik nog steeds zeker favorieten, zoals Rock Bottom en Duyster op stubru, Classics op radio1.

En wat mis ik het meest op onze openbare zender: een deftig bluesprogramma en een eigentijds programma over jazz in zijn verschillende eigentijdse vormen. Of weet er iemand toch zo'n programma's: op vrt of elders?

Geen opmerkingen: