donderdag 12 april 2007

Franschman

Mijn grootvader was een franschman. Een op en top Belg, geboren en getogen in de West-Vlaanders, generaties ver. Toch noemde men hem een franschman, want hij was één van de vele Belgen die toen over de schreve gingen werken. Hij was vaak weken aan een stuk in Frankrijk, om dan voor een weekendje terug naar vrouwlief te komen. Den ast, de bjèètn (bieten), de steenovens, ... Werk genoeg toen in Noord-Frankrijk!

Over dit fenomeen dat wat in de vergetelheid geraakt is (vele Noord-Fransen komen nu naar West-Vlaanderen), gaat onderzoeksproject petites Belgiques van het amsab en het kadoc. Een mooi project, als je het mij vraagt.


Over een vergelijkbaar fenomeen: 'Vlamingen' (als het woord al geen anachronisme is) die in Wallonië gingen werken en wonen - er in eigen wijken een eigen cultuur gingen creëren, door de 'autochtone' bewoning gemeden en scheef bekeken werden - is recent ook een boek boek verschenen. Ik ben er in elk geval erg benieuwd naar.

Twee mooie onderzoeken, maar toch vind ik het jammer dat er over dit alles geen alomvattend, interdisciplinair onderzoek bestaat. Allerhande raakvlakken liggen namelijk voor de hand, neem bijvoorbeeld de vele interessante gelijkenissen én verschillen tussen de toenmalige en de hedendaagse migratie.

Het lijkt me een project dat tot lering kan strekken, ook politiek!

Geen opmerkingen: