donderdag 18 januari 2007

Pegasus

Pegasus is niet enkel het gevleugelde paard uit de Griekse mythologie, het is ook een gevleugeld plan van 'De Lijn', dat een drie tal jaar geleden geboren werd. In Gent zou dit er op neer komen dat het tramnetwerk in lengte verdubbeld zou worden.
Ondanks een lang volgehouden zoektocht op het www, vond ik er wel nauwelijks info over. Met de verbetenheid van een onderzoeksjournalist (en dat is een historicus in zekere mate toch) beet ik me er in vast, maar het bleek hopeloos. De Lijn blijkt geen beleid te hebben van openbaarheid van bestuur, en ook elders valt weinig te vinden. Veel meer dan dit vond ik in elk geval niet:

Volgende tramlijnen of uitbreidingen worden voorzien:
Lijn 1: tussen Evergem en Merelbeke
Lijn 2: tussen Sint-Martens-Latem en Oostakker
Lijn 3: tussen Melle en Mariakerke
Lijn 4: tussen Zwijnaarde en Meulestede
Lijn 5: tussen Lochristi en Flanders Expo
Lijn 6A: tussen Gent Sint-Pieters en Destelbergen
Lijn 6B: tussen Gent Sint-Pieters en Melle Leeuw

Lijn 1 tot en met 5 krijgen een basisfrequentie van acht voertuigen per uur. De lijnen 6A en 6B moeten het doen met de helft.De werken gebeuren in fasen. Komen eerst aan bod: Gent Sint-Pieters tot Korenmarkt (optimalisatie van bestaande lijn); Zwijnaarde (verlenging van bestaande lijn); Gent Sint-Pieters tot Dampoort via Zuid (nieuwe lijn); Dampoort tot Korenmarkt (nieuwe lijn) en Dampoort tot R4 (nieuwe lijn).Als alle projecten achter de rug zullen zijn, heeft het grootstedelijk gebied Gent de lengte van zijn tramlijnen verhoogd van 35 tot 80 km.
(bron: nieuwsblad.be )

Dit kan twee dingen betekenen: ofwel is er weinig info verspreid, ofwel blijft dit een balonnetje waarbij men nog niet weet wat men er mee wil aanvangen.

In elk geval: wie meer weet, zegge het me! Ik ben er, als frequente gebruiker van het Gentse OV, in elk geval erg benieuwd naar.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

op de tentoonstelling 100 jaar tram in gent was er een kaart te zien van die nieuwe tramlijnen, ik heb nadien eens naar delijn gebeld om te vragen waar ik aan dat plan kon geraken, maar daar hadden ze over het pegasusplan nog nooit gehoord.

Jan zei

Typisch! Meer en meer lijkt het me te dagen dat dergelijke grote infrastructuurprojecten de speeltuin van weinigen zijn.

In elk geval, vandaag in de gazet: Lijn twee zou in 2009 ietsje verlengd worden (tot Zwijnaarde).

Er moet in elk geval nog veel water naar de zee, voor de doelstellingen voor 2025 gehaald worden. Maar da's nog een eeuwigheid (voor de beslissende staatsmannen/-vrouwen).

Anoniem zei

ik was toevallig aan het googlen naar het pegasusplan van gent en kwam jouw blog tegen.. ik kan niet veel zeggen maar: het pegasusplan bestaat! hoera
Wat het precies inhoudt kan ik je niet vertellen, ik studeer verkeerskunde en morgen hebben we excursie naar gent en krijgen we meer er uitleg over.. dus wie weet...

ik heb wel geen idee of wij de verkregen informatie mogen doorgeven, maar het is toch al een duidelijke indicatie dat ze er mee bezig zijn.. Er is hoop!


btw, otto, alles goed? blijkbaar toch nog interesse voor verkeer?
en ik weet nie of jij het al weet, maar de schermen hangen er in de tunnel van het station!!

Jan zei

Bedankt voor de reactie. Ik ben in elk geval benieuwd of we hier de komende jaren nog iets van gaan horen.